Spenat- och fetaostpaj


Såhär såg pajen ut som jag gjorde till mormors kalas förra helgen. Mycket god faktiskt - bra recept!

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
75 gram smör
0,75 dl kesella

(jag använde bara vetemjöl - funkade lika bra!)

Fyllning:
1 paket fryst bladspenat (tinad)
1 st gul lök
1 st pressad vitlöksklyfta
1 st röd paprika
1 st liten squash
200 gram fetaost
2 st tomater
10 st oliver svarta eller gröna (jag skippade dessa eftersom jag inte gillar oliver)

Äggstanning:
3 dl mjölk
3 st ägg
2 dl riven ost
salt och peppar
oregano

1. Arbeta samman mjöl och smör, tillsätt kesellan. Tryck ut pajdegen i en smord pajform och förgrädda i mitten av ugnen i 200 grader i 7-8 minuter.

2. Krama ut spenaten ordentligt och fördela den i pajskalet. Salta och peppra.

3. Hacka löken, dela paprikan och squashen i bitar. Stek grönsakerna mjuka tillsammans med vitlöken. Salta och peppra. Lägg grönsakerna på spenaten i formen.

4. Skär fetaosten i bitar och strö över grönsakerna.

5. Skiva tomaterna och fördela dem tillsammans med oliverna på pajen.

6. Vispa samman ägg, mjölk, salt, peppar och oregano. Tillsätt osten och häll äggstanningen över pajen.

7. Grädda pajen i mitten av ugnen i 200 grader ca 30-35 minuter.

Färdig :) Receptet är hämtat från www.kokaihop.se


Kommentarer
Postat av: Angela

Küpsetan ka selle piruka, kindlasti on väga maitsev!

2011-09-09 @ 18:15:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0