Människomöte

Idag när jag kom hem från skolan var det fullt av folk inne i vår svale. Jag hade handlat lite på Willys och skulle gå igenom porten och precis innanför ligger en man på golvet och tre äldre personer står runtomkring honom. Jag blev ju chockad såklart och frågade vad som hade hänt. Han hade tydligen legat utanför porten så de hade hjälpt honom in och uppenbarligen stannat där. Så jag frågade hur han mådde och fick inte direkt något svar. Han såg väldigt borta ut. Precis då kom en matlevererare in genom porten och hon och jag bestämde att vi borde ringa till någon. Så hon ringde 112 medan jag pratade med de andra. Mannen ville mest bara hem till sin lägenhet (han bor i vår uppgång) men det kändes inte bra att lämna honom när han knappt kunde stå upp. Så vi alla väntade på att samtalet skulle ta slut. Då kommer ännu en granne och denne är ganska arg och påstår att "den krasslige mannen" har misskött sig som boende här. Arge grannen undrade varför de inte hade lämnat honom där ute och bara struntat i honom. Då blev det tjafs med alla inblandade och flera ansåg att man ju ska behandla alla på ett vettigt sätt så inte kunde han ligga där ute och frysa. Till slut kom han hem till sig iallafall och ambulansen lovade att komma. Och nu först har de varit här. Händelsen utspelade sig vid 15.30. De kom alltså två timmar efter samtalet. Kasst tycker jag. Det hade kunnat vara allvarligt. Läskigt tycker jag det här.. Hela händelsen. Men samtidigt intressant. Intressant att se hur man reagerar och uppträder i en sådan här situation, som ju (tack och lov) inte händer alltför ofta. Jag brukar nog uppträda rätt lugnt, och samtalar med personerna som är inblandade. Men jag är inte den som verkligen styr upp allt. Nu var det ju jag och hon som ringde som kom fram till att det var bäst att ringa, men jag ringde inte samtalet. Det var hon. Jag tror jag mest fanns där. Varken mer eller mindre. Försökte hjälpa mannen upp med hjälp av de andra, men annars fanns jag mest där. Intressant att se vilken roll man intar. Hur man fungerar i "nödsituationer". Hur brukar ni reagera och uppföra er?

Intressant är även att se hur människor av alla de slag bara möts och på en sekund bildar de ett sammanhang. Ett sammanhang där alla är inblandade (vare sig man vill det eller ej) och försöker komma på en lösning. Oftast hjälps man åt så gott det går. Jag kände att idag hjälpte nog alla till utefter sin egen förmåga, förutom den där arge grannen som bara var arg. Han sa att han tänkte mycket på oss som bodde här. Den "krasslige mannen" kanske skulle råka tända eld på sin lägenhet och hela byggnaden påstod han. Så visst tänkte han på andra än sig själv. Men på ett annat sätt, som utåt sett kanske uppfattas som egoistiskt. Men ser man det längre så var det en god tanke också. Svårt det där. Hur man reagerar. Jag önskar iallafall att jag hade varit mer "handlingskraftig" vid sådana här situationer. Inte bara "finnas där" utan faktiskt "styra upp lite" också. Men men. Bara man inte vänder ryggen till så. Försöka så gott man kan är det bästa man kan göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0