Vilka är ni?

Det är väldigt roligt att se att antalet personer som läser min blogg har ökat :) Men jag undrar vilka ni är? :) Skriv gärna en kommentar och berätta vem du är och hur du fick nys om min blogg :)

Inledningen på den här kursen (som var igår) har jag inte mycket positivt att berätta om. Men däremot boken "Tusen gånger starkare" som är såå otroligt himla bra! Jag har kommit halvvägs på en dag och jag tänker på den hela tiden. På hur väl den stämmer in på hur det ser ut i verkligheten. Den stämmer så bra in med hur samhället vill att tjejer ska ta mer plats, men att det samtidigt inte ges några chanser för dem (oss) att göra det. Och hur märkbart detta blir om man ser det utifrån. LÄS DEN tycker jag! :) Med andra ord, den här kursen fick mig att läsa en otroligt bra bok! Positivt!
Även föreläsningen idag var bra. Den var indelad i tre delar kan man säga och varje föreläsare fick cirka en timma till sitt förfogande. Den sista (och den bästa) fick dock bara lite mer än en halvtimma vilket var synd. De två första höll jag på att somna till då de inte pratade om något nytt. Det de sa var mest självklarheter.
Men den siste föreläsaren fick mig att reflektera mycket kring konflikter. Ämnet var konflikthantering och han pratade och resonerade kring hur man kan tolka konflikter. Jag är en väldigt konflikträdd människa och jag tror att jag inte är ensam om detta. I många kulturer ses konflikter inte som något negativt, utan mer som något vardagligt dilemma. Vi ser konflikter som något negativt, något man har när man är arg. Och ilska är det många människor som är lite rädda för, skulle jag tro. Däribland jag. Men varför måste konflikter vara något negativt? Kan man inte istället försöka reda ut konflikten och därefter säga att: Men gud, vilken bra konflikt det där var! Nu lärde vi oss ju något nytt! En bra tanke, eller hur? :)

Nu ska jag återgå till min superbraiga bok. Den återstående kurslitteraturen får vänta något....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0